Historia

Det var en gång en lådbil...

Bilintresset hos Carl började i mycket tidigt ålder. Vid sex års ålder byggde han sin första lådbil – på egen hand. Redan vid 10-års ålder kunde han svetsa, vilket han lärt sig av storebror Olof och pappa Pål.

Två år senare arrangerade han ett lådbilsrace i hemmakvarteren på Långö i Karlskrona.

Carl såg till att en gata stängdes av, lappar delades ut till boende i närområdet. Det slutade med att 10 bilar anslöt sig och den lokala tidningen fanns på plats.

Därmed var motorsportens väg utstakad för Carl.

Rallyåkandet finns i familjen. Pappa Pål körde på 70-talet och sitter numera i högerstolen brevid Leif Lindahl. Storebror Olof har också tävlat under några år, med en Golf I som sedan kom att bli Carls första rallybil.

– Jag var inte med på rally förrän 2002 och då var jag 12 år, berättar Carl.

Vid 15-års ålder ville Carl börja köra rally. Han tvingade då storebror Olof att sälja sin rallybil till honom, en Golf I Grupp E.

17 mars 2007 gick då 16-åriga Carl förarkurs och körde sin debutanttävling i Anderslövsrallyt med Olof i högerstolen. Första riktiga tävlingen blev Rojarundan i Emådalen.

Samma år körde han alla deltävlingarna i Bilsport-Börsen RallyCup och slutade trea i cupen. Några DM-tävlingar blev det för att få mer körerfarenhet.

– Jag fick upp tempot mer och mer under det första året. Samtidigt som jag lärde mig hantera kraften i den kaxiga golfmotorn, skrattar Carl.

Inför andra säsongen 2008 plockades Golfen ner och fick ny bur, front, sprutspacklades och lackerades. Det året vann Carl Ungdomsrally i BBRC. Samma år tog han körkort.

Det var nu som Joakim Svensson kom in i bilden. Som barndomskamrat till bröderna Ryke tillfrågades han om han ville åka några tävlingar. Han hade tidigare åkt ett par tävlingar med Olof.

– Det gick så sakta med Olof i högerstolen, han ville inte att jag skulle köra fort, berättar Carl. Jag behövde en orädd kartläsare istället.

Jocke åkte vid tidpunkten service åt Leif och Pål. Men Carl snodde Jocke och satte honom i högerstolen istället.

2009 blev nytt på många sätt. Jocke blev kartläsare och Carl steg upp från Ungdomsrally till C-förarna i Grupp E. Årets resulterade i flera bra resultat, tvåa i BBRC, tvåa i SSRC och fyra i DM.

Ett år tidigare hade en Golf II standardrallybil inhandlats.

– Vi plockade ner den totalt, den skrapades och homologerades.

Den 22 augusti registreringsbesiktigades den nybyggda rallybilen. Bilen var i toppskick, nylackad och fräsh. Några dagar senare, den 29 augusti, skulle Karlskrona AK ha trivseldag på folkracebanan. Samtidigt skulle det bli premiär för Carls Golf II.

– Jag hann köra tre varv, sen rullade jag. Det var askonstigt, jag trivdes inte alls med bilen och den understyrde hela tiden.

Det tråkigaste med rullningen var inte skrotningen. Utan det faktum att ingen såg rullningen.

– Typiskt!

Allt på karossen förutom bakluckan var skadat. Till och med bottenplattan var skruvad. Motorn hade konstigt nog klarat sig eftersom den åkte ur karossen vid rullningen.

Nu fick det bli garaget igen. Bilen sattes i riktbänk och det var att börja om från början igen.

När bilen ett halvår senare skulle lackeras, gjordes Jockes garage om till en lackbox. Motorn renoverades och allt var klart inför årets första grustävling 2010.

– Då visade det sig att Anderslövsrallyt inte hade A-besiktning , suck.

Därför fick Golf I plockas fram och köras med två tävlingar innan tvåan kunde A-besiktigas.

Första tävlingen med nybygget gick på Svampabanan i Tomelilla.

– Den gick som en Grupp H-bil om man jämför med ettan.

Teamet var nöjda med den nya bilen. Men tävlingarna efter Tomelilla gick bilen allt slöare. Efter några funderingar hittades lösningen – luftfiltret var igensatt.

Trots några mindre problem blev 2010 en lyckad säsong och resulterade i att Carl klassade upp sig till B-förare. Dert blev vinst i BBRC, tvåa i SSRC och femma i den totala prispottlistan av 375 startande samt vinnare av klubbmästerskapet i Karlskrona AK.

2011-års säsongen rullade på med Golf II:an, i dubbla benämningar. I Gullaboknixen gick det något för fort över ett krön, helt oprovoserat rullade bilen ett varv. Veckan därefter tillbringade teamet många nätter i garaget och bilen stod klar att köra ett vecka senare i Hörby.

Säsongen resulterade i två tredjeplatser i totallistan för Bilsport RallyCup samt Syd Svenska Rallycupen.

En ny bil tog plats i teamet 2011 - en servicebuss - Iveco Daily!

Inför 2012 blev de ytterligare en Golf Grupp E. Denna gång en Golf lll.

– Den gamla har ju hunnit bli sliten efter två hel säsonger, flinar Carl.

Året blev en läroperiod med den nya bilen, med bl a trasiga hjullager och en mjuk rullning i Silverratten i Älmhult. Men det blev ändå flera första och andra platser. I Bilsport RallyCup blev det en första plats i totallistan, Sydsvenska Rallycupen femma, Södras DM fyra och i klubbmästerskapet första plats.

Under vinteruppehållet inför 2013-års säsong fick trean en översyn och uppdatering av hjulupphängning och bromsar. Tanken var nu att Golf 2:an skulle vara en extrabil under säsongen, men precis innan första tävlingen såldes bilen...

2013 började Carl få upp hög fart med Golf 3:an och resultaten började komma.

I mitten av säsongen köptes en vanlig Golf IV, som teamet genast började bygga om till rallybil.

 

2014 premiärkördes Golf 4:an i Simrishamn, men resultaten fick vänta på sig. Bilen var helt annorlunda körmässigt jämfört med Golf 3:an. Nu fick Carl bland annat lära sig helt nya bromspunkter.

– Den låstes upp väldigt lätt och gled, men under säsongen gick det bättre och bättre, berättar Carl.

I Sydsvenska Rallyt tvingades ekipaget tyvärr bryta då en sten slog upp i oljetråget trots att Carl byggt ett skydd likt en pansarvagn under fronten. Men precis vid de 2 cm som inte var fyllda med skum slog stenen upp...

Under Kullingstrofén släppte det, på två sätt... Carl började få grepp om körstilen, men tyvärr tvingades de bryta då ett styrstag gick av.

 

Inför 2015 har teamet kvar sina båda Golfar, 3:an och 4:an. Teamet kommer köra tävlingarna som ingår i Södras DM och Sydsvenska Rallycupen. Och den stora förändringen är att Carl klassat upp sig från B-förare till A-förare!

 

 

 

TÄVLINGSKALENDER 2016

28 mars

Karlshamnsspecialen

Asarums MS

9 april

Simrishamnsmixen

Simrishamns MK

23 april

Silverkongen

Kristianstads MK/Älmhults MK

7 maj

Sydrallyt

Karlskrona AK

18 juni

Dackefejden

Wäxjö MS

2 juli

Skilling 500

Skillingaryds MK

27 augusti

Emiltrofén

Vimmerby MS

3 september

TV-Svängen

SMK Hörby

24 september

Rally Blekinge

Asarums MS/Olofströms MK

Ej klart

SSRC-finalen

Ej klart

 

 

 

 

 

 

Resultat 2016

Vi kommer köra två olika cuper under 2016. Följ gärna våra resultat i respektive cup genom länkarna nedan.

 

Södras DM

Sydsvenska Rallycupen

Mästerskapsresultat 2012

Bilsport Rallycup: 1:a A-/B-förare Grupp E

Sydsvenska Rallycupen: 5:a A-/B-förare Grupp E

Sydsvenska Rallycupen Prispotten: 31:e plats av 467 startande

Rally DM Södra: 4:e plats i klass D4 (A-/B-/C-förare Grupp E)

Rally DM Södra B-förarcup: 15:e plats (samtliga bilklasser)

Klubbmästerskap Karlskrona AK: 1:a totalt, förare och kartläsare

 

Mästerskapsresultat 2013

Bilsport Rallycup: 2:a A-/B-förare Grupp E

Sydsvenska Rallycupen: 3:a A-/B-förare Grupp E

Sydsvenska Rallycupen Prispotten: 10:a av totalt 346 startande

Rally DM Södra: 2:a i klass D4 (A-/B-/C-förare Grupp E)

Rally DM Södra B-förarcup: 1:a D4 (B-förare Grupp E)

 

 

Mästerskapsresultat 2014

Bilsport Rallycup: 4:a A-/B-förare Grupp E

Sydsvenska Rallycupen: 4:a A-/B-förare Grupp E Sydsvenska Rallycupen Prispotten: 25:a totalt av476 startande

Rally DM Södra: 3:a i klass D4 (A-/B-/C-förare Grupp E)

Rally DM Södra B-föraracup: 1:a i klass D4 (B-förare Grupp E)